Een namen, adressen en telefoonnummers sinds Blokker-klanten waren eenvoudig in aan zien via een lek in de website van het bedrijf, bevestigt een woordvoerder zaterdag na berichtgeving door Opgelicht?! .
Ingelogde klanten konden in uw adresbalk van de internetbrowser de bestelnummer aanpassen, waardoor zij vlakbij bestellingen van anderen konden publiceren. Op die manier waren evenzo de privégegevens zichtbaar. Dit was sinds oktober mogelijk.
“Toen we dat te beluisteren hebben gekregen, zijn we ogenblikkelijk volle kracht vooruit gegaan in ruil voor dat te herstellen, en zulks is vrijdag binnen een sommige uur gelukt”, zegt een woordvoerder zaterdag tegen NU. nl.
Opgelicht?! spreekt van 720. 000 bestellingen die op deze manier nabij te zien waren, maar het woordvoerder van Blokker kon deze aantal niet bevestigen. “Wij vernemen dit getal niet gecommuniceerd”, zegt zij in eerste instantie. Weldra: “Dat zijn we nog bovenop het uitzoeken, maar we gaan doen nooit mededelingen over aantallen, uiteraard in dit geval ook niets. ”
“We gebeuren het ontzettend jammer en hoeven onze excuses aanbieden dat ditgene is gebeurd”, zegt de woordvoerder. Of klanten nog persoonlijk nabij de hoogte gebracht worden, kon zij niet direct zeggen. Nogal plaatst Blokker binnenkort een bericht op zijn website.
Winkels vanwege lockdown afhankelijk van online bestellingen
Het datalek komt aan het licht wakker een moment dat winkels ervoor hun omzet grotendeels afhankelijk ben van online bestellingen, als gevolg van de lockdown die vanaf december van kracht is.
Blokker verkoopt nog constant producten. Het bedrijf bezorgde degene enkele weken aan huis, desalniettemin is daarmee gestopt nu een kabinet toestaat dat klanten hun producten aan de voordeur circa de winkel afnemen .
De winkelketen heeft melding gemaakt bij deze Autoriteit Persoonsgegevens, de toezichthouder naast het gebied van incidenten waarbij privégegevens op straat komen te rusten.